Tuesday, 26 February 2013

Rancangan Pengajaran Harian


Rancangan Pengajaran Harian
(Kemahiran Menulis dan kemahiran mendengar)

Tarikh /Hari               :           2 Julai 2012 (Khamis)
Masa                          :           8.10 – 9.10 pagi
Kelas                         :           1 Kreatif
Bilangan Murid        :           25 orang
Mata Pelajaran        :           Bahasa Melayu

Tema
Kesihatan dan Kebersihan
Tajuk
Mari Bersihkan Diri

FOKUS UTAMA
STANDARD KANDUNGAN
3.2 Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang diberi dengan betul dan kemas.
STANDARD PEMBELAJARAN
3.2.5 Menulis frasa yang mengandungi perkataan dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan betul dan tulisan yang kemas.
FOKUS SAMPINGAN
STANDARD KANDUNGAN
1.2 Mendengar, mengecam, dan menyebut bunyi bahasa, iaitu abjad, suku kata, perkataan, frasa dan ayat dengan betul.
STANDARD PEMBELAJARAN
1.2.5 Mendengar, memahami, menyebut, dan mengeja perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, diftang dan konsonan bergantung dengan betul dan tepat.

OBJEKTIF
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid dapat;
1Menulis perkataan yang mengandungi diftong dan vokal berganding dengan betul dan tulisan yang kemas.
1.    Menyebut perkataan yang mengandungi diftong dan vokal berganding dengan betul dan tepat.
PENGISIAN KURIKULUM
      i.        Ilmu : pendidikan kesihatan
    ii.        KBT : kemahiran berfikir; menghubungkait
   iii.        Nilai Murni : menghargai, rajin
SISTEM BAHASA
Kosa kata : harum, cergas
MEDIA
Kad perkataan, laptop, LCD, gambar dalam bentuk TMK dan lembaran kerja.


LANGKAH
AKTIVITI
PENGISIAN KURIKULUM
CATATAN
Set induksi (video)

1. Murid menonton video Upin Ipin tema kebersihanyang disediakan oleh guru.

2.Guru akan bersoal jawab dengan murid


KBT
KP :
·         verbal-linguistik
Ilmu :
·         pendidikan kesihatan

Lampiran 1
Langkah 1 (gambar)

1. Murid akan ditunjukkan dengan kad-kad perkataan berdasarkan objek yang dilihat pada gambar dalam set induksi.
·         Paip
·         Kain
·         Tuala
·         Seluar
·         Air
·         buih

2. Suku kata yang ada pada kad akan diwarna dengan warna merah untuk suku kata yang mengandungi diftong dan vokal berganding.

3. Guru akan menerangkan perkataan-perkataan yang mengandungi diftong dan vokal berganding.

4. Murid akan memperhatikan guru mengeja setiap perkataan yang ada pada kad
KBT

media :
·         kad perkataan
Lampiran 2
Langkah 2 (pdf)

1.    Murid-murid membaca dan mengenal pasti  perkataan yang mengandungi diftong dan vokal berganding yang terdapat dalam daripada teks melalui perisian PDF dan mewarna atau ‘highlight’ perkataan tersebut.

2. Beberapa orang murid akan dipilih untuk menyebut dan mengeja perkataan yang   ditunjukkan oleh guru.

3. Murid akan dibimbing dalam menyebut dan mengeja setiap perkataan yang ditunjukkan sehingga lancar dan sebutan dan ejaan yang betul.
KBT
KB :
·         menjana idea
·         kemahiran bertutur
Nilai :
·         berani
·         bekerjasama

BBM :
·         kad-kad perkataan
Langkah 3 (words)

1. Murid akan bermain permainan bahasa.

2. Murid dibahagikan kepada empat kumpulan.

3. Guru memberi penerangan   tentang permainan bahasa (mencari perkataan tersembunyi).

4. Guru meminta setiap kumpulan membentangkan hasil kerja.
KBT
KB : menjana idea
Nilai :
·         usaha
·         bekerjasama

BBM :
·         lembar
Silang kata
http://nirwana92.blogspot.com/2013/03/silang-kata.html


Pentaksiran
1. Guru mengedarkan lembaran kerja
Lembaran kerja 2
Pemulihan
1.  Murid memadankan perkataan dengan gambar yang betul.
Lembaran kerja 3
Pengayaan
1. Murid dedarkan dengan lembaran kerja.

2. Murid melengkapkan ayat dengan perkataan yang betul.
Lembaran kerja 4
Penutup (audio)

1. Murid akan bersoal jawab dengan guru mengenai pelajaran mereka pada hari tersebut.

2.  Murid melakukan gerakan gaya membersihkan diri berdasarkan lagu yang diperdengarkan

No comments:

Post a Comment